12. marts 2024

MobilePay lancerer en helt ny udgave af appen

I dag får alle danske MobilePay-brugere en ny version af den populære app. Meget er forandret. En WeShare-lignende funktion er tilbage, sikkerheden er forbedret, produktnavne er ændret, men måden, man sender og betaler penge på, er den samme velkendte. Nu er målet for Vipps MobilePay at sætte turbo på innovationen og blive den førende nordiske mobilbetalingsplatform.

Billede der viser den nye MobilePay app og hvordan den ser ud i Finland og Norge

Her til morgen har MobilePay lanceret en ny udgave af appen til sine 4,5 millioner danske brugere. Det er kulminationen på over et års intenst arbejde med at etablere en fælles wallet og platform for Vipps MobilePay i de nordiske lande.

Den nye version af appen rummer mange nye funktioner og giver samtidig comeback til en længe ventet WeShare-lignende funktion til deling af regninger for f.eks. familie- og vennegrupper. 

Vi passerer i dag en milepæl for MobilePay i Danmark. Sammen med vores venner i Norge og Finland er vi nu samlet på en fælles app og platform. Det giver os et unikt afsæt for at kunne udvikle nye løsninger hurtigere og bedre til alle i hele Norden,” siger Anette Bøje, landechef for Vipps MobilePay i Danmark.

Fortsat MobilePay i velkendte blå farver

Den nye app vil fortsat være branded som MobilePay med de velkendte blå farver i Danmark og Finland - og som Vipps i orange klæder i Norge. Bortset fra det, vil funktioner og produkter være fælles for de over 11 millioner brugere og 400.000 betalingssteder.

Det er afgørende for os at skabe en stærk nordisk wallet og platform, så vi kan stå distancen overfor globale big tech-virksomheder. Nu har vi styrken til over de næste år at give vores brugere og erhvervskunder endnu bedre løsninger. Det vil eksempelvis være betalinger på tværs af landegrænser og lynhurtig, nem kontaktløs-betaling i supermarkeder,” siger Anette Bøje.
 
Vipps MobilePay management
Vi passerer i dag en milepæl for MobilePay i Danmark. Sammen med vores venner i Norge og Finland er vi nu samlet på en fælles app og platform. Det giver os et unikt afsæt for at kunne udvikle nye løsninger hurtigere og bedre til alle i hele Norden.

Anette Bøje, dansk landechef for Vipps MobilePay

Flere større og mindre forandringer i appen er uddybende forklaret på MobilePays hjælpeside.

Vi er bevidste om, at der er tale om store ændringer, som nogle brugere skal vænne sig til. Det har været vigtigt for os samle brugerne på én fælles nordisk platform, trods de kortsigtede kompromisser, det indebærer. Vi vil bruge det næste stykke tid på stille og roligt at vurdere feedbacken og tilpasse appen, så den bliver maximalt kundevenlig og intuitiv at benytte,” siger Anette Bøje.

Sådan kommer brugerne i gang med den nye app-version

Fra i dag fungerer den gamle MobilePay-app ikke længere. Mange brugere får dog automatisk appen opdateret på deres telefon fra morgenstunden. De skal bare bruge deres 4-cifrede kodeord til at logge ind første gang på den nye app-version. Har brugeren glemt kodeordet, skal man benytte Mit ID og en SMS-kode.

Får man ikke automatisk opdateret sin app, skal man selv gå til App Store eller Google Play og hente den nyeste version af MobilePay-appen.

Bemærk: Alt foregår i appen. Brugeren får den nye app-version ved en simpel opdatering og IKKE pr. mail, SMS eller andet.

Det er meget vigtigt for os, at overgangen til den nye app foregår nemt og smidigt for vores brugere. Derfor har vi forberedt et omfattende hjælpeunivers på vores hjemmeside. Vores telefonsupport er også klar til at hjælpe med alle problemstillinger,” siger Anette Bøje. 
 

Brugerne vil opleve forandringer i appen

Den nye app håndterer de samme brugerbehov som den gamle MobilePay-app. Men der vil, som tidligere kommunikeret, alligevel være nye tiltag, blandt andet følgende forandringer:

  • En ny chat-tråd oprettes første gang, man sender penge til en anden. Samtidig samles beskeder, overførsler og anmodninger mellem to personer her
  • Af sikkerhedsmæssige årsager bortfalder muligheden for at bruge et alias, så man fremover skal optræde i appen med sit fulde juridiske navn 
  • En blokeringsfunktion, så man kan afvise betalinger og kommentarer fra enkeltbrugere
  • Comeback til en WeShare-lignende funktion, som nu ligger direkte i appen under ’Grupper’
  • Betalingsanmodninger gælder fremover kun i 7 dage og vil indtil videre kun kunne rettes mod én bruger, ikke mod flere brugere
  • Aktivitetslisten er nu sorteret efter ’Personer’ og ’Virksomheder’. Der sker forbedringer på dette område hen over de næste måneder
  • Det kort eller den konto, der senest er benyttet til en overførsel, vælges automatisk ved næste betaling, medmindre man selv ændrer på det
  • Brugeren skal af sikkerhedsmæssige grunde fremover godkende med f.eks. kode eller Face ID, når man overfører i MobilePay
  • Indbygget valutaberegner direkte i appen