Din sikkerhed som privat-bruger

Vores app er bygget op omkring sikkerhed. Svindel med MobilePay sker derfor sjældent. Her er nogle af de faldgruber, du skal være opmærksom på for at undgå svindel og misbrug af din MobilePay. 

Hvad skal du som privatbruger være opmærksom på?

  • Har du mistanke om, at dit kort er forsvundet eller stjålet, så bør du straks spærre det.
  • Har du mistanke om, at din MobilePay bliver misbrugt, så ring til support på +45 45 14 44 47 og få spærret din aftale. Det kan du gøre hele døgnet.
  • Bliv mistænksom, hvis du, uden at du har bedt om det, modtager en sms med en aktiveringskode til MobilePay. Del ikke koden med nogen, men ring i stedet straks til support på +45 45 14 44 47.
  • Når du handler online, så tjek om det en troværdig webshop.
  • Brug din sunde fornuft, når du køber brugt. Hvis varen er alt for billig, er du måske udsat for snyd eller hæleri. Læs mere.
  • Hvis en ukendt MobilePay-anmodning tikker ind på din mobil, skal du aldrig swipe godkend. Ønsker du at slette anmodningen, kan du nemt gøre det inde i dine ’Aktiviteter’ i MobilePay.

Del aldrig dine koder og lån ikke din telefon ud

  • Hold altid din MobilePay-kode skjult. Det samme gælder dit CPR-nummer, som du heller ikke skal dele med andre privatpersoner.
  • Del aldrig koder til MobilePay eller til din telefon. Hvis du fx skal lægge et nyt kort ind i MobilePay, får du som ekstra sikkerhed sendt en sekscifret kode som SMS. Vis den ikke til nogen.
  • Lad være med at udlevere din telefon til folk, du ikke kender. 
     

Pas på snyd, når du køber brugt eller sender penge til personer, du ikke kender

  • Brug altid MobilePay, når du handler brugt. Det anbefaler Det Kriminalpræventive Råd også. Dermed undgår du uforvarende at købe  stjålne varer og deltage i hæleri.
  • Stå altid ansigt til ansigt med sælgeren, når du laver overførslen. Send aldrig penge forud for en vare, hvis sælgeren er en privatperson, du ikke kender, og du ikke har set varen endnu.
     

Fremmede på gaden

  • Undgå at sende penge til folk, du møder tilfældigt på gaden.
  • Undgå at modtage kontanter eller digitale penge på gaden fra fremmede
  • Undgå at hæve penge for fremmede, som forud har overført til dig med MobilePay.
  • Alle tre tilfælde kan være et forsøg på at aflure dine oplysninger eller at vaske sorte penge hvide. 
     

Kortforsikring med MobilePay

Hvilke kortforsikringer gælder ved MobilePay-betalinger?

Dine kortforsikringer gælder kun, når du bruger MobilePay til online handel. Når du betaler med MobilePay i fysiske forretninger, gælder kortforsikringerne desværre ikke.

Hvad gælder i betalingssituationen?

Der er forskel på hvordan du betaler i MobilePay-appen.

Betaler du i en butik eller i apps, eller et abonnement eller faktura, så betaler du med MobilePay. Her gælder MobilePays betingelser, og eventuelle indsigelser skal ske til MobilePay. Rent praktisk kan vi gennemføre betalingen fra et kort eller en konto, hvis det er en bank, som MobilePay samarbejder med. Du er dog stillet ens i begge tilfælde. Vær opmærksom på, at kortforsikringer m.v. ikke dækker.

Betaler du i en webshop, så betaler du via MobilePay med dit kort. Her gælder de regler, som er knyttet til dit kort, og eventuelle indsigelser skal ske til din bank. Din dækning afhænger af typen af betaling og af korttypen. 

For at du aldrig skal være i tvivl, så kan du se din betalingsmetode i MobilePay-appen, inden du godkender dit beløb med et swipe. Når der betales med et kort, så vil der stå ”Du betaler direkte til butikken med dette kort”, og dette fremgår også på den betalingskvittering du får. 

Hvis der ikke står noget, så betales der med MobilePay og ikke direkte med et kort.

Har du oplevet snyd i en handel?

Er du blevet snydt i en handel, hvor du betalte med MobilePay. Læs mere nedenfor hvad du kan gøre, og hvem, du skal kontakte.

Billede til Online om synligt logo

Hvem skal du kontakte?

Der er forskel på, hvem skal du kontakte, hvis du er blivet snydt. Se i skemaet, hvornår du skal kontakte MobilePay, og hvornår du skal kontakte din bank.

Situation

MobilePay

- ring til os på 45 14 44 47

Kontakt din bank

Din MobilePay er blevet misbrugt af en anden person

MobilePay

- ring til os på 45 14 44 47

Kontakt din bank

Din MobilePay er brugt til fjernsalg og:

  • der er trukket et større beløb end aftalt
  • den købte vare/tjenesteydelse er ikke blevet leveret
  • du har gjort brug af din fortrydelsesret, inden varen/tjenesteydelsen er leveret

MobilePay

- ring til os på 45 14 44 47

Kontakt din bank

Beløbet er ikke aftalt på forhånd, og det beløb, der trækkes, er højere, end du med rimelighed kan forvente

MobilePay

- ring til os på 45 14 44 47

Kontakt din bank

Dit kort eller din konto er blevet tilføjet til en anden persons MobilePay

MobilePay

- ring til os på 45 14 44 47

Kontakt din bank

Du har handlet med dit kort via MobilePay Online i en webshop

MobilePay

- ring til os på 45 14 44 47

Kontakt din bank

Hvis du er blevet snydt

Har du købt en vare og betalt med MobilePay, men ikke modtaget varen? I mange tilfælde kan du få dækket dit tab. Mulighederne for at få pengene retur afhænger af, hvilken form for MobilePay-betaling, der er benyttet.

  • Privat overførsel
  • Betalt til butik
  • Online handel
  • Misbrug via MobilePay-appen

Klik på emnet og få svar på, hvad du skal gøre i din situation.

Har du sendt penge til det forkerte telefonnummer?

Vi har desværre ikke mulighed for at trække overførslen tilbage, når du har betalt for en vare ved at sende penge til et forkert nummer. Hvis dette sker, skal du selv kontakte modtageren.   

Er der tale om svindel?

Hvis du har købt en vare ved en privathandel og ikke modtaget varen, skal du selv forsøge at kontakte personen, du har handlet med, for at få pengene tilbage.
Har du haft kontakt til personen, og mener du, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet. Oplys gerne personen om, at du melder vedkommende til politiet, hvis ikke du modtager varen eller får pengene retur. Truslen om en anmeldelse kan ofte hjælpe med at få personen til at forstå sagens alvor. 
Du må også meget gerne give os besked om sagen, så vi kan holde øje med den nævnte MobilePay-bruger og reagere på eventuel svindel. Ring til os på tlf. +45 45 14 44 47.

Spørgsmål og svar

Kan jeg fortryde en overførsel i MobilePay?

Hvordan sender jeg en anmeldelse til politiet?



Har du ved en fejl overført penge til en butik?

Hvis du ved en fejl har overført penge til en butik, skal du tage kontakt til butikken og bede om at få beløbet returneret. Du kan se, hvad butikken kalder sig på kvitteringen i MobilePay under ’Aktiviteter’. Hvis det ikke er muligt at tage kontakt til butikken, så hjælper vi dig. Ring til os på tlf. +45 45 14 44 47.

Er der tale om svindel?

Har du haft kontakt til butikken, og mener du, at der er tale om svindel, skal du melde sagen til politiet. Oplys gerne butikken om, at du melder sagen til politiet, hvis ikke du modtager varen eller får pengene retur. Truslen om en anmeldelse kan ofte hjælpe på samarbejdet. Det samme gælder, hvis du fx uden held har forsøgt at få kontakt til butikken.
Du må også meget gerne give os besked om sagen, så vi kan reagere hurtigst muligt på eventuelt svindel. Ring til os på tlf. +45 45 14 44 40.

Spørgsmål og svar

Jeg har ved en fejl overført penge til en butik. Hvad gør jeg?

Kan jeg fortryde en overførsel i MobilePay?



Er du blevet snydt ved en online handel via en webshop?

I det her tilfælde er det din bank, der skal hjælpe dig med at lave en kortindsigelse - du skal derfor kontakte din egen bank. Du kan ofte lave indsigelse via din netbank.
Har du købt en vare gennem en netbutik og ikke modtaget varen, kan du få dine penge tilbageført. Betalte du med MobilePay via vores løsning til webshops (det er ikke det samme, som at betale til et MobilePay-nummer), kan din bank hjælpe med at tilbageføre dine penge. Virksomhedens navn vil stå på betalingen i din kontooversigt.
Hos MobilePay kan vi ikke hjælpe dig videre, når du blevet snydt i en online handel, da der vil være tale om en kortindsigelse. Det er kun din egen bank, der kan hjælpe dig med den type indsigelse.

Spørgsmål og svar

Der er reserveret et beløb på mit kort ved en fejl. Hvad gør jeg?

Læs mere

Er din MobilePay-konto blevet misbrugt og er der overførsler, du ikke selv har lavet?

Hvis du mener, at der er gennemført betalinger med MobilePay, som du ikke har godkendt, skal du kontakte os hurtigst muligt og herefter lave en indsigelse. Husk også at få spærret din MobilePay. Ring til os på tlf. +45 45 14 44 47, så hjælper vi dig videre.

Spørgsmål og svar

Hvordan laver jeg indsigelse mod betalinger jeg ikke har foretaget?

Lav en indsigelse

Er dit betalingskort blevet misbrugt til at lave en MobilePay-transaktion?

Så skal du spærre dit betalingskort i din egen bank. Det gælder fx hvis du har en transaktion på din bankkonto, der er sket via MobilePay, og som ikke er at finde på din egen aktivitetsliste.



Har du brug for hjælp?