17. december 2020

Del ALDRIG dine personlige oplysninger

Svindlere ringer i disse uger til især ældre medborgere om deres MobilePay-aftale. De prøver at lokke personlige oplysninger ud af brugerne, så de kan genskabe deres MobilePay på svindlernes telefoner og bruge løs af pengene. MobilePays råd er: Giv aldrig personlige informationer til nogen, hverken telefonisk, på gaden eller gennem links i mails eller SMS.

Del aldrig dine personlige oplysninger

I disse uger oplever nogle MobilePay-brugere at blive ringet op af en dansktalende person, der påstår, at der er problemer med brugerens MobilePay-aftale.

Svindleren udgiver sig for at være fra MobilePays support og forsøger at lokke en række personlige oplysninger ud af brugeren for at genåbne aftalen. Typisk vil svindleren forsøge at få offeret til at udlevere sin personlige kode til MobilePay-appen, NemID-oplysninger, CPR-nummer samt aktiveringskoden tilsendt som sms.

Giv aldrig dine personlige oplysninger, når du ringes op

I MobilePays support kan vi godt finde på at ringe eller skrive til vores brugere. Men vi beder ALDRIG om personlige oplysninger. 

Tvivler du på, om du taler med os, så afbryd samtalen og ring straks til vores support på 70 80 39 00. Nummeret kan også findes i MobilePay-appen. 

Advarslen gælder også, hvis du modtager mails eller sms’er med links, hvor du bedes oplyse personlige informationer.

Samtidig beder vi pårørende bringe advarslen i denne artikel videre til både børn og ældre. Alle kan desværre blive ramt af svindel, hvis man har for stor tillid til en ukendt, men venlig stemme i telefonen

Sune Gabelgaard
Chef for finansiel kriminalitetsbekæmpelse hos MobilePay

”Samtidig beder vi pårørende bringe advarslen i denne artikel videre til både børn og ældre. Alle kan desværre blive ramt af svindel, hvis man har for stor tillid til en ukendt, men venlig stemme i telefonen, ” siger Sune Gabelgaard, chef for finansiel kriminalitetsbekæmpelse hos MobilePay:

”Foreløbig er antallet af disse svindelsager begrænset. Men problemet er vokset de sidste uger. Vi forfølger selv med alle lovlige midler de kriminelle og overvejer desuden nye mulige tekniske tiltag, så vi kan komme svindlerne til livs og få dem for en domstol.”

MobilePay har informeret politiet om problemet. Berørte kunder har desuden foretaget flere politianmeldelser.

Læs mere om din sikkerhed med MobilePay.

Hvis du har oplevet snyd med MobilePay, og skal lave en anmeldelse til politiet så læs mere her.